SINGAPUR. El Govern singapurès va aprovar, el passat mes d’abril, els pressupostos d’educació que inclouen reformes per reduir l’èmfasi en les notes i potenciar les habilitats personals. Una illa de la mida de Menorca, envoltada de països tan exòtics i somniats com Tailàndia o les Filipines que normalment passa desapercebuda a nivell global, però que sempre ressalta en els rànquings mundials d’educació: Singapur.

És cert; els esforços del Govern per destacar a nivell acadèmic es veuen recompensats, any rere any, als rànquings de l’OCDE que avaluen els coneixements dels estudiants en diverses etapes de l’educació. El 2015, Singapur va ser el país capdavanter del rànquing, seguit de quatre altres països asiàtics.

Aquest èxit es deu a la importància que no només el Govern, sinó també la societat de Singapur, dóna a l’èxit acadèmic. En una societat més col·lectiva que la de qualsevol país occidental, els estudiants senten la necessitat d’assolir certes marques personals, en aquest cas en forma de bones notes, per tal de no decebre ningú i obtenir el reconeixement que es mereixen. Un clar exemple d’aquesta importància és la publicació, a nivell nacional, dels noms, cognoms i escola de procedència de cada alumne, de les notes dels exàmens del final de l’ESO. No obstant això, el Govern vol fer virar aquesta tendència cap a un sistema educatiu que posi més èmfasi en l’estudiant i les seves habilitats personals, enlloc de les notes obtingudes.

reforma educació SingapurSingapur sempre destaca a tots els rànquings d’educació pels coneixements dels seus estudiants en diverses etapes educatives. Lena Silva

 

CAP A UNA EDUCACIÓ MÉS HUMANA?

És per això que el Govern ha aprovat, amb els pressupostos del 2016, una partida d’educació que destini més recursos a desenvolupar els estudiants més enllà de les notes. A banda de les mesures que el govern de qualsevol altre país hauria proposat, com, per exemple, l’ampliació de places de llars d’infants, la proposta del Govern inclou, entre d’altres, canvis en el sistema d’avaluació per reduir la diferenciació d’estudiants basada en els resultats. Aquesta mesura s’implantarà a partir de l’any 2021, pels estudiants que han començat l’educació primària aquest curs 2016.

A més, s’ampliarà la quota de matrícules basada en el talent i trajectòria de l’alumne i no en les seves notes, tant centres de formació professional com universitats. És a dir, estudiants que no s’hagin guanyat l’accés a la universitat o a la formació superior mitjançant bons resultats als exàmens, podran provar la seva validesa per accedir als estudis a partir d’entrevistes personals, tests d’aptitud, i amb un portafolis de projectes.

Com que la importància de les notes i dels exàmens, sovint, fa que altres coneixements més pràctics i quotidians quedin marginats o semblin irrellevants, també es dedicaran esforços a millorar les instal·lacions per activitats a l’exterior. Igualment, s’ha considerat necessari que els alumnes participin a partir del 2020, obligatòriament i com a part de les activitats curriculars, a uns campaments multi-escolars, per tal d’incrementar les relacions socials entre alumnes, i fomentar valors com la diversitat, la ciutadania, la camaraderia, el respecte o la sostenibilitat.

La tradicional importància de les notes quantitatives ha tret importància a valors com la diversitat o la sostenibilitat

Finalment, una altra de les mesures que cal destacar és la que fa referència a la formació contínua i l’elecció de la professió. El Govern proposa que tots els centres tinguin, a partir del 2017, una persona dedicada exclusivament a l’orientació professional, per tal que els alumnes se sentin acompanyats i segurs en la tria de la seva carrera. A més, es dedicaran recursos a la formació per a ciutadans en edat laboral, que ja hagin acabat els estudis però vulguin ampliar els seus coneixements en àrees específiques: més varietat de cursos, online i presencials, a un preu més assequible.

Mitjançant totes aquestes mesures, el Govern de Singapur pretén principalment tres coses. D’una banda, millorar les capacitats intel·lectuals, socials i pràctiques de la població. També pretén aconseguir que els estudiants se sentin més preparats per la vida laboral. I finalment, vol fomentar una sèrie de valors fonamentals en edats joves que perdurin pel futur.

il·lustració educació SingapurUna de les mesures del govern serà ampliar la quota de matrícules basada en el talent i la trajectòria de l’estudiant enlloc de les seves notes. Quim Casadó

 

LA PRESSIÓ COMENÇA A CASA

Un fet que preocupa el Govern, però, és l’exigència que reben els alumnes per part dels pares. Com ja hem dit, la societat de Singapur és més aviat col·lectiva i, per tant, per molta gent de Singapur és primordial mantenir una bona reputació de cara als altres.

Hi ha casos de persones que admeten haver viscut fins als 26 anys complaent els seus pares i fent allò que s’esperava d’ells, i no el que realment volien. Aquest és el cas de D.L., una noia que sempre ha tret unes notes envejables, i que va estudiar Comptabilitat i Finances a la universitat de Singapur amb més reputació en aquest camp, sense ni tan sols plantejar-se que potser també podia desenvolupar els seus interessos artístics de forma professional.

D. L.: “A vegades tinc la sensació que he pres totes les decisions sobre el meu futur pensant en què estava més ben considerat pels altres.”

En moltes ocasions, quan s’assoleix un cert nivell de maduresa personal, persones com D.L., que han estat alumnes d’un sistema educatiu altament competitiu, s’adonen que s’han deixat emportar pel pes de la societat i la tant desitjada bona reputació. Aleshores, se senten immersos en un dubte existencial sobre què és realment el que volen fer; els costa reconèixer-ho i posar-ho en pràctica perquè no ho han fet mai.

És clar que hi ha excepcions, i que cada persona és diferent, però la influència dels pares sol comptar molt a nivell acadèmic. Per això, el Govern de Singapur, ha introduït mesures que, a poc a poc, esperen que redueixin la pressió que reben els alumnes per deixar-los ser, fer i triar més enllà de les notes.